Filtruj
Menu
Kliknij, aby zobaczyć więcej produktów.
Nie znaleziono żadnych produktów.
Wyszukiwanie w blogu

Ostatnie Artykuły

Kategorie bloga

Mała gastronomia — jak zacząć, co jest potrzebne? Praktyczne porady i inspiracje

Dodany dnia2023-05-05

Mała gastronomia — jak zacząć, co jest potrzebne? Praktyczne porady i inspiracje

Mała gastronomia – jak zacząć? Jakie wymogi należy spełnić, prowadząc budkę z kebabami? Na jakie koszty trzeba być przygotowanym?

Wiele osób marzy o prowadzeniu własnej restauracji – zanim jednak się to ziści, często planuje otwarcie czegoś mniejszego. Mała gastronomia ma tę zaletę, że wiąże się ze znacznie mniejszym progiem wejścia. Prowadzenie jej to również większa elastyczność dla właściciela oraz szansa na cięcie kosztów na początkowym etapie biznesu. Mała gastronomia – jak zacząć?

Mała gastronomia

Pomysł na małą gastronomię — jak znaleźć odpowiednią koncepcję biznesową?

Poznanie lokalnego rynku oraz wybór odpowiedniej lokalizacji mogą być kwestiami kluczowymi, jeśli chodzi o sukces przedsięwzięcia. Sąsiedztwo uczelni, biurowców czy infrastruktury w postaci ruchliwej drogi, sądu czy szpitala sprzyjają lepszemu dotarciu do większego grona osób potencjalnie zainteresowanych produktami. Jedne dania lepiej przyjmą się w okolicy dworca PKP, jeszcze inne niedaleko szkoły średniej, a jeszcze inne na nowo powstałym osiedlu wielorodzinnym. Te osoby, które obawiają się startować zupełnie od zera, mogą wejść we współpracę z większą siecią, stając się częścią franczyzy. Jednak i tu trzeba się mieć na baczności oraz bardzo dokładnie czytać umowy.

Planowanie działalności — co warto uwzględnić przy rozpoczynaniu małego lokalu gastronomicznego?

Działania marketingowe należy rozpoczynać już na poziomie określana nazwy lokalu. Powinna być ona z jednej strony chwytliwa i łatwa do wymówienia czy zapisania, a z drugiej możliwie najkrótsza. Dobrze by było, gdyby sugerowała rodzaj kuchni. Trudno dziś zaistnieć w branży gastronomicznej bez wysokiej jakości zdjęć, od których cieknie ślinka czy materiałów wideo zrealizowanych w profesjonalny sposób. Stąd też pomoc specjalistów z zakresu tworzenia contentu będzie nieodzowna. Nie należy zapominać o ważnej kwestii, jaką są koszty. Zazwyczaj wydatki znacząco przekraczają oczekiwany poziom inwestycji i warto być na to przygotowanym. Formalny biznesplan będzie niezbędny, gdy dany przedsiębiorca ubiega się o dotację unijną czy z urzędu miasta. Zanim jeszcze pojawią się jakiekolwiek przychody z nowej działalności, musisz mieć środki na takie sprawy jak: pozyskanie pozwoleń, wynajem lub zakup lokalu czy pojazdu (w przypadku food trucka), zatrudnienie personelu, zakup sprzętu gastronomicznego i akcesoriów (szklanki, kufle, talerze).

Formalności i zezwolenia — jak załatwić niezbędne dokumenty i pozwolenia?

Warto zawczasu zapoznać się z kwestiami formalnymi już na poziomie rejestracji działalności w CEiDG. Należy wybrać kod PKD odpowiedni do rodzaju prowadzonego biznesu. Dla klasycznych restauracji i kawiarni jest to 56.10.A (Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne). Z kolei dla firm parających się dostarczaniem cateringu jest to kod PKD 56.21.Z (Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych). W przypadku food trucków przedsiębiorca powinien zaznaczyć kod PKD 56.10.B (Ruchome placówki gastronomiczne). Jeżeli planujesz sprzedawać w swojej restauracji alkohol, musisz wystąpić do odpowiedniego organu z wnioskiem o wydanie koncesji. W zależności od wielkości miasta osobą odpowiedzialną będzie wójt, burmistrz, prezydent miasta lub gminy. Na kilka tygodni przed otwarciem punktu gastronomicznego należy złożyć wniosek w Państwowej Inspekcji Sanitarno - Epidemiologicznej. Wszelkie zasady i szczegóły z tym związane są zdefiniowane w ustawie z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 nr 171, poz. 1225 ze zm.)

Wyposażenie i urządzenie lokalu — na co zwrócić uwagę przy wyborze mebli, sprzętu i akcesoriów?

Sprzęt gastronomiczny to absolutna podstawa do przyrządzania jakichkolwiek potraw, nawet jeśli miałyby to być proste burgery czy nawet hot-dogi. Dobrze jest wybierać urządzenia wykonane ze stali nierdzewnej, które nie przesiąkają zapachami. Niestraszne są im kwaśne produkty. Można je też stosunkowo łatwo doczyścić po każdym użyciu. Mała gastronomia potrzebuje jednak o wiele więcej niż tylko płyta indukcyjna, okap, płyta grillowa czy piec konwekcyjny. Niezbędne jest zaopatrzenie lokalu w produkty i akcesoria, w tym: bulionówki, cukiernice, mleczniki i maselnice, dzbanki, imbryki i karafki, filiżanki i spodki, garnki, patelnie i pokrywki, talerze, pojemniki GN oraz miski, salaterki i półmiski. Punkty serwujące alkohol dodatkowo powinny mieć na stanie kieliszki, kufle i szklanki do piwa oraz akcesoria barmańskie. Do obróbki produktów niezbędne są przybory kuchenne, a do serwowania posiłków sztućce, wazy, serwetniki i przyprawniki, akcesoria do pizzy, sosjerki, dipówki i czarki, kubki, koszyki i stojaki oraz pozostałe.

Personel i szkolenia — jak odpowiednio zarządzać zespołem w małej gastronomii?

W gastronomii nieobce jest zjawisko częstej rotacji pracowników. Sytuacja może wynikać z niskich płac, niestabilnej formy zatrudnienia, ale też z braku podnoszenia kompetencji zespołu. Im bardziej specyficzną i rzadką kuchnię serwuje dana restauracja, tym trudniej jest zapełnić wakaty. Dlatego też warto wypracować już od początku procesy i procedury. Powinny być proste, czytelne i szybkie do wdrożenia nawet w sytuacji zmiany kucharza. Wykwalifikowany i wiedzący, co robić personel znacząco odciąża właściciela. Szkolenia z kolei pozwalają podwyższyć poziom serwowanych potraw, a pracownikom poczuć się docenionymi. Zespół, który ma szanse rozwijać się w miejscu pracy, rzadziej będzie myślał o jego opuszczeniu. Zarządzanie zespołem wymaga dużej uważności i zaangażowania – zwłaszcza w pierwszych miesiącach po otwarciu lokalu. Wypracowanie pewnej powtarzalności i rutyny ułatwia zapanowanie nad chaosem – nawet w przypadku niedoboru pracowników.

Marketing i promocja — skuteczne strategie promocji dla małych lokali gastronomicznych

Tradycyjne i często bardzo kosztowne formy reklamy, jak spot promocyjny w telewizji, bannery na ogrodzeniach, billboardy, ulotki czy promocja radiowa nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. W ostatnich latach na popularności zyskuje płatna promocja w social mediach czy kanał na YouTube, przedstawiający kulisy gastronomii. Zainteresowanie lokalnej prasy nowo otwartym biznesem może przynieść pewne efekty. Przemyślane prowadzenie konta na Facebooku, Instagramie, a nawet TikToku potrafią mocno zaangażować zwłaszcza młodszą grupę docelową. Jednym z najskuteczniejszych form promocji są autentyczne wpisy i komentarze polecające dane miejsce, pozostawiane w opiniach Google czy na znanych portalach z jedzeniem na dowóz.

Mała gastronomia — jak zacząć i ile to kosztuje

To, z jakimi kosztami trzeba się liczyć na początek, zależy w dużej mierze od tego, jakiej wielkości punkt zamierzamy otworzyć i jaki rodzaj lokalu wchodzi w grę. Wynajem może ograniczyć koszt początkowy i wiele trudności z jakimi można się mierzyć na początku (np. dostęp do wody), jednak w dłuższej perspektywie może nie być opłacalny. Jeśli chodzi o koszty całego przedsięwzięcia, jednym z najtańszych rozwiązań jest zastosowanie kontenera gastronomicznego lub food trucka. Ceny używanych zaczynają się od 50 tysięcy złotych. Należy mieć zapas gotówki na ewentualne naprawy czy modyfikacje pojazdu. W przypadku lokalu stacjonarnego koszty są zdecydowanie większe. Zależą przede wszystkim od wielkości miasta, lokalizacji obiektu na mapie, ale też jego powierzchni, wyposażenia czy udogodnień. Należy wziąć pod uwagę również to, że emitowanie muzyki w lokalu wiąże się z wykupieniem licencji ZAiKS. Mała gastronomia nie jest więc tak tanim przedsięwzięciem, jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Remonty, koszty mediów, opłaty związane z zatrudnieniem pracowników, koszty eksploatacyjne pojazdów, zakup towaru i wiele innych kwestii składa się na całościowe koszty prowadzenia tego typu biznesu. Rozpoczęcie działalności to dopiero początek. To, czy się opłaca, wyjdzie z czasem. Zarządzanie budżetem i kwestie finansowe są bardzo ważne, aby zapewnić płynność i stabilność funkcjonowania punktu.

Menu

Konto